Tur

Blomstølen

blomstølen

Når jeg og Gunn Kristin skal på tur, har vi det alltid så gøy, og heller ikke denne gangen gikk alt knirkefritt. Det er når man ser på folk sine instagrammer og snapper, hvor alt ser så enkel og flott ut, at man kan lure på hvorfor det ikke går slik når man selv prøver.

Bildene våre er fantastiske de, det skal jo noe til i slik natur, men turene våre blir ofte mer enn hva vi hadde tenkt oss. De gir hvertfall gode minner og morsomme historier!

Forrige uke gikk vi altså tur til Blomstølen! Etter å ha sovet godt frampå, pakket og leita i hvertfall 1 time etter lakenposen jeg har fått låne av min far, som jeg forøvrig ikke fant, begynte vi sakte men sikkert å bli klare for tur. Vi måtte jo selvfølgelig innom XXL i Haugesund på vei inn til Etne, for jeg måtte kjøpe ny lakenpose og shorts. Da vi kommer til Haugesund, har jeg glemt lommeboken, men får heldigvis låne penger av Gunn Kristin! Takk vipps for mobiloverføring. Uansett, fikk vi tak i alt vi skulle ha, og vi var på vei.

blomstølen

Kjører til Etne og svinger av veien ved Frette. Rett før vi kjørte forbi hele skiltet, men i siste liten ble det en krass sving og vi fant frem. Vi skulle egentlig gå den lange veien, for der kunne vi også få med oss en «tell-tur», men siden klokken allerede var blitt 16.00, ble vi nødt til å gå den korte. Kjører helt opp til Øyno, og parkerer på merket parkeringsplass.

Vi går den korte turen, på siden av den sorte streken!

Vi hadde kjørt med aircondition hele turen, så vi fikk litt varmesjokk da vi kom ut av bilen. Så måtte vi pakke sekkene en gang til for å få plass til alt vi hadde handlet. Skiftet også klær!

blomstølen

Ut på tur! Da vi hadde gått en 100 meter var vannet mitt varmt og jeg var gjennomvåt av svette. 26 varmegrader og helt vindstille. Vi hadde jo lest på nett at det var en del bratte partier, og når vi kom til disse var vi allerede utslitt av varmen. Takk naturen for alle bekkene på vei oppover hvor vi kunne kjøle oss ned, fylle på flaskene og alle stedene vi fant litt skygge, og toppene som vi fikk litt vind til å kjøle oss ned. Det var så varmt, vi var så svette og jeg tror vi må ha hatt 100 pauser.

Når det er så varmt at du kan legge deg i snøen for å kjøle deg ned!

Hyttene i sikte!

SNØ!

Fornøyde med å ha nådd toppen!

Gleden var stor, da vi kom til toppen og kunne se hyttene! Turen i seg selv, og utsikten var jo helt fantastisk! Utsikten ble bare finere og mer fantastisk jo lenger opp vi kom! Vi vekslet mellom «F**N så varmt, og F**N så fint hele tiden!

blomstølen

Denne middagen var absolutt godkjent som hyttemat! NAM!

Når vi ankom hytten traff vi en familie som satt å spiste middag! Vi har sultne, og gikk inn for å lage oss mat. Heldigvis for at det var folk på hytten, for uten dekning på mobilen, og null kunnskap om gass-flasker, hadde det blitt knekkebrød til middag på oss. Vi fikk ordet gass-flasken og laget oss middag! Potetstappe, pølser og noe pasta tomatsaus som vi fant på hytten! Vi hadde også med oss salat! Nam! Ingen skal si at vi ikke vet å kose oss!

Etter middag kom det flere folk, vi syntes vi hadde vært tøffe som hadde gått 4 km i dette varme været, men de guttene som kom etter oss hadde 50 km bak seg, de kom fra Olalia via Løkjelsvatn! Imponerende! Den tiden vi IKKE brukte til å løpe rundt i fjellet på leit etter dekning, så vi fikk gitt beskjed til de der hjemme at vi fortatt var i live, satt vi og hørte på turen til disse guttene.

Natten er fin og vi sover godt!

blomstølen

Tenk å spise frokost slik hver morgen!

Sydentilstand!

Vågte oss ikke uti for å bade, men helt greit å kjøle ned bena i fjellvann!

Været er helt fantastisk, varmt, vindstille og naturen rundt oss er enda finere i dag, enn i går. Vi har med andre ord ikke hastverk med å komme oss ned til hverdagen igjen. Vi koser oss ute med frokost, kaffe/kakao og te! Vi ser på barna som bader i vannet og koser seg med spill. En mann har kommet opp til hytten og han jobber med gamlestølen som de holder på å renovere. Noen tar seg en tur ut på vannet i båten, noen gjør seg klare til å gå videre, mens andre er på vei hjem.

Vi bare nyter varmen og sola på terrassen, skriver i hytteboken og koser oss!

Vasker opp etter oss, gjør opp for oppholdet og pakker sakene våre etter en stund. Takker for oss, en fantastisk flott hytte, hyggelige mennesker og flott natur! Vi kommer gjerne tilbake!

blomstølen

På veien hjem går det mye lettere. Mer vind i dag, et par ølbokser lettere sekk, nedoverbakke og like flott natur! På siste etappe klarer vi selvfølgelig å gå feil, så vi havnet inn på Privat området, hvor det står Forbudt! Så det er bare å skynte seg til bilen! Turen er over, og vi planlegger allerede neste tur!

Litt bilder fra turen!

Litt praktiske opplysninger.

Blomstølen ligger 630 moh, i Etne, Hordaland!

Parkeringen til denne turen koster 60 kr per døgn. Du kan betale med giro eller kontant.

På hytten finner du engangs lakenpose!

På hytten finner du også diverse proviant, utvalget og prisliste kan du se oversikt over på turistforeningen sin nettside.

Les deg opp på turistforeningen sine nettsider om bruk av hyttene, dersom du vil overnatte der!